Lubelskie. Co dalej z rządowym funduszem na drogi?

slowopodlasia.pl 3 dni temu
W latach 2024-25 województwo lubelskie wydało niespełna 385 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na infrastrukturę na terenie swoich miast i gmin. Łącznie w tym czasie zmodernizowano lub wybudowano 286,6 km dróg. „Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg to jedno z najważniejszych narzędzi wspierających rozwój infrastruktury lokalnej. Dzięki niemu gminy i powiaty mogą realizować inwestycje drogowe, które poprawiają bezpieczeństwo, komunikację i jakość życia mieszkańców” – informuje na swoich stronach Lubelski Urząd Wojewódzki. Pomysł na likwidację premiiCieniem na mechanizmie podziału rządowych środków na drogi w terenie kładzie się jednak dokument, który skierowany został do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. To projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu podziału środków Funduszu Dróg Samorządowych na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i dróg gminnych na poszczególne województwa. Jak czytamy na stronie KPRM: „ma na celu likwidację uprzywilejowania 5 województw przy podziale środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg przeznaczonych na drogi powiatowe i gminne poprzez wprowadzenie podziału całej puli środków przeznaczonych na drogi powiatowe i gminne (100%) pomiędzy wszystkie województwa tj. bez preferowania jakiegokolwiek z nich. Od powstania Funduszu Dróg Samorządowych, zwanego dalej „Funduszem”, środki dzielono następująco: 91,5% dostępnej puli środków przeznaczano na wszystkie województwa, 8,5% dostępnej puli środków przeznaczano dla 5 województw z najniższą wartością PKB na mieszkańca. Każde z tych 5 województw otrzymywało taką samą kwotę, czyli 1,7% dostępnej puli środków w danym roku. W efekcie 5 województw (świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, podkarpackie, podlaskie oraz lubelskie) każdego roku otrzymywało wyższą pulę środków do wykorzystania”.Planowany termin przyjęcia rozporządzenia określano na II kwartał tego roku. Interpelację w sprawie „skandalicznego projektu rozporządzenia Rady Ministrów wyraźnie zmniejszającego środki finansowe z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla pięciu województw o najniższym PKB na mieszkańca – podkarpackiego, lubelskiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego” złożył były wiceminister Rafał Weber wraz z grupą posłów, w tym parlamentarzystów z naszego okręgu wyborczego: Anną Dąbrowską-Banaszek, Marcinem Romanowskim i Dariuszem Stefaniukiem.Na razie bez zmianNa razie zapisy projektowanego rozporządzenia nie są dalej procedowane. W lipcu natomiast wojewoda lubelski ogłosił pulę środków, jakie przyznane zostały Lubelszczyźnie na drogi w 2026 roku. – Prawie 260 milionów zł. To kwota zabezpieczona w budżecie na 2026 r. w ramach RFRD, czyli narzędzia najchętniej wybieranego przez naszych samorządowców. To środki na zagęszczenie sieci infrastrukturalnej, na zwiększanie dostępności komunikacyjnej, poziomu bezpieczeństwa poprzez nowe chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie czy przejścia dla pieszych – informował wojewoda Krzysztof Komorski. Kwota przyznanych środków jest prawie taka sama jak ta, którą województwo otrzymało na 2025 rok. Spytaliśmy więc władze wojewódzkie o projekt rozporządzenia MI, likwidujący premię na drogi dla pięciu województw, w tym dla Lubelszczyzny. - Z informacji zawartych na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, wynika, iż projekt rozporządzenia został skierowany przez Ministra Infrastruktury do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów z pominięciem etapu uzgodnień, konsultacji publicznych i zaopiniowania - w trybie odrębnym. Ponadto przedmiotowy projekt rozporządzenia w sprawie zmiany rozporządzenia Rady Ministrów sprawie sposobu podziału środków Funduszu Dróg Samorządowych na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i dróg gminnych na poszczególne województwa nie znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Ministra Infrastruktury, zamieszczonym na stronie BIP ministerstwa – odpowiada Miłosz Bednarczyk z oddziały ds. mediów i komunikacji społecznej LUW. Dodaje, iż wojewoda lubelski nie był też dotychczas informowany przez MI o prowadzonych pracach nad zmianami w rozporządzeniu o RFRD. - Należy przypuszczać, iż w przypadku gdy planowane zmiany wejdą w życie będą one obowiązywały od kolejnych naborów wniosków – dodaje.RFRD - najbardziej pożądane środkiA jak województwo ocenia projekt zmian w rozporządzeniu, dotyczących ujednolicenia podziału środków z RFRD. - Zmiany spowodują zmniejszenie środków przeznaczonych na województwa lubelskiego na dofinansowanie inwestycji drogowych. Wpłynie to na mniejszą liczbę zadań możliwych do zrealizowania ze środków Funduszu lub zmniejszenie poziomu dofinansowania tych zadań – informuje Miłosz Bednarczyk. Na razie jednak województwo uruchomiło procedurę konkursową na ubieganie się o dofinansowanie zadań powiatowych i gminnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) na 2026 rok. Nabór rozpoczął się pod koniec lipca i potrwa do 28 sierpnia. Poziom dofinansowania inwestycji to do 80 proc. ich wartości. Złożone przez samorządy wnioski maja zostać ocenione do 29 listopada.Wojewoda lubelski przyznaje, iż wie, jak ważne dla samorządów lokalnych są dotacje z RFRD, co powtarza również przy okazji wizyt w terenie. Pod koniec lipca mówił o tym choćby w Białej Podlaskiej. – Co chwila uzupełniamy środki do naborów uzupełniających do RFRD. Wiemy, iż to najbardziej interesujące środki, wiemy jak ważne są one dla naszych samorządowców, szczególnie w naszym województwie – mówił wojewoda, który inwestycje w terenie dofinansowane z RFRD na bieżąco monitoruje. Kilka dni temu był choćby na placu budowy drogi Kąkolewnica-Polskowola-Brzozowica, gdzie na blisko 7-kliomertowy odcinek samorząd powiatu radzyńskiego pozyskał 70 proc. dofinansowania w rządowych dotacji. Dzięki temu na terenie gminy Kąkolewnica powstaje droga o wartości ponad 13 mln zł, z czego ponad 9 mln zł pochodzi z budżetu państwa.Jak efektownie można realizować inwestycje w ramach RFRD wie też miasto Biała Podlaska. W przebudowie jest właśnie II etap ul. Podleśnej, głównej arterii na jednym z najstarszych osiedli po południowej stronie miasta. Miasto pozyskało tu ponad 5 mln zł dofinansowanie z RFRD. Dodatkowo w realizacji ma teraz dwie inne ulice dofinansowane z tego programu – ul. Twardą i Ceglaną, na realizację których łącznie otrzymało z budżetu państwa wsparcie w wysokości kilkunastu mln zł. CZYTAJ TEŻ:Przegląd informacji z 6 sierpnia 2025. Biała Podlaska, Parczew, Radzyń Podlaski, ŁosiceMiliony na rewitalizację w Borkach. Zdegradowane przestrzenie odzyskają blaskTrwa budowa kluczowego odcinka trasy S19 [GALERIA ZDJĘĆ, WIDEO]
Idź do oryginalnego materiału