Mieszkańcy okolic przejazdów kolejowych mogą odetchnąć z ulgą. Od 20 maja 2025 roku maszyniści nie muszą już podawać głośnego sygnału dźwiękowego przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym wyposażonym w nowoczesne zabezpieczenia. Zmiana ta drastycznie ograniczy liczbę sygnałów na polskich trasach kolejowych i znacząco poprawi jakość życia tysięcy Polaków.

Fot. Shutterstock
Radykalne ograniczenie hałasu na głównych trasach
Skala zmiany najlepiej widoczna jest na przykładzie kluczowej trasy kolejowej w Polsce. Jak podaje PAP, na szlaku z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa, który ma 470 kilometrów długości, liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistów spadnie z obecnych 139 do zaledwie 9. To oznacza redukcję o ponad 93 procent.
Nowe przepisy są efektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, którą 15 kwietnia 2025 roku podpisał minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Przepisy weszły w życie 20 maja, choć niektóre elementy, jak nowe tablice hamowania, będą obowiązywać dopiero od 14 grudnia 2025 roku, wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów na sezon 2025/26.
Odpowiedź na skargi mieszkańców
Decyzja o zmianie przepisów to bezpośrednia odpowiedź na liczne skargi i postulaty osób zamieszkałych w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych. Mieszkańcy od lat zwracali uwagę na uciążliwości związane z koniecznością podawania sygnału „Baczność” przez maszynistów, szczególnie w godzinach nocnych i wczesnorannych.
Dotychczas maszyniści byli zobowiązani do podawania sygnału Rp 1 „Baczność” przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym, niezależnie od tego, czy był on wyposażony w nowoczesne zabezpieczenia. Nowe przepisy zmieniają tę zasadę, ograniczając obowiązek trąbienia tylko do przejazdów i przejść, które nie mają zabezpieczeń w postaci sygnalizacji dźwiękowej i świetlnej lub rogatek.
Bezpieczeństwo pozostaje priorytetem
Zmiana nie oznacza rezygnacji z bezpieczeństwa na kolei. Obowiązek podawania sygnału dźwiękowego pozostaje w mocy w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych, które nie są wyposażone w automatyczne zabezpieczenia. W takich miejscach maszyniści przez cały czas będą musieli ostrzegać o zbliżającym się pociągu dzięki sygnału dźwiękowego.
Decyzja o zwolnieniu z obowiązku trąbienia przed zabezpieczonymi przejazdami wynika z założenia, iż nowoczesne systemy sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz rogatki automatyczne zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa bez konieczności dodatkowego ostrzegania przez maszynistę.
Szersze zmiany w przepisach kolejowych
Nowelizacja rozporządzenia wprowadza także inne istotne zmiany w przepisach kolejowych, mające na celu poprawę przepustowości i funkcjonowania linii kolejowych oraz bocznic, także w sytuacjach awaryjnych. Nowe rozwiązania mają również służyć codziennej poprawie funkcjonowania przewoźników kolejowych, choć szczegóły tych zmian nie zostały podane do publicznej wiadomości.
Szybkie wdrożenie nowych zasad
Zarządcy infrastruktury kolejowej otrzymali krótki termin na wprowadzenie niezbędnych zmian wynikających ze znowelizowanych przepisów. Mają oni 14 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji, czyli do 3 czerwca 2025 roku, na dostosowanie swoich procedur do nowych wymagań.
Ta zmiana przepisów to znaczący krok w kierunku poprawy jakości życia mieszkańców terenów przylegających do linii kolejowych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa na polskiej kolei.