
– Głosowanie to zarazem prawo, obywatelski obowiązek, jak i przywilej gwarantowany przez demokrację. Apelujemy o udział w wyborach, o jak najwyższą frekwencję – mówił w poniedziałek Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka.
W niedzielę, 18 maja zdecydujemy, kto spośród grona 13 zgłoszonych kandydatów powinien zostać przyszłym prezydentem Polski (bądź prezydentką) na najbliższe pięć lat. Pamiętajmy, iż wybór dotyczy nie tylko samego nazwiska, przy którym postawimy znak 'x’ w lokalu wyborczym. Głosowanie to również opowiedzenie się za najbliższą naszym poglądom wizją Polski, którą proponuje nasz faworyt lub faworytka. A zatem weźmy sprawy w swoje ręce i chodźmy na wybory!
– Wybory decydują o naszej przyszłości. Niech będą świętem demokracji i wyrazem naszej odpowiedzialności za Polskę, za przyszłość naszej ojczyzny, a tym samym także i nas, i naszych bliskich – podkreślał Andrzej Nowakowski podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.
Lada moment zobaczmy w Płocku plakaty w ramach kampanii profrekwencyjnej „Głosujemy na 100 proc.”. Materiały związane z kampnią będą widoczne w mediach społecznościowych i w miejskiej przestrzeni, w tym m.in. w gablotach wiat przystankowych i na billboardach.
Organizatorami akcji są: Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich, Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów, Unia Metropolii im. Pawła Adamowicza (think-tank samorządowy stworzony przez 12 największych miast w Polsce) oraz Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej. – Wspólnie apelują do mieszkańców o głosowanie na 100 proc. – dopowiadał prezydent. Jak na razie o rekordowowo wysokiej frekwencji można mówić w kontekście ostatnich wyborów parlamentarnych w 2023 r. (75,50 proc.).
Garść ważnych informacji:
– przed wyborami warto sprawdzić, do której komisji należy udać się w dniu wyborów (można to sprawdzić osobiście, składając pisemny wniosek w Referacie Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Płocka przy al. Piłsudskiego 6 od poniedziałku do piątku od godz. 8.00 do 17.00, lub do 13 maja dzięki profilu zaufanego mObywatel),
– przypominamy, iż doszło do zmian lokalizacji czterech lokali wyborczych: nr 1, 17, 43 i 60, aby głosowania odbywały się w bardziej komfortowych warunkach. W poniższej tabeli szczegóły dotyczące przeniesionych lokali:
Numer Obwodowej Komisji Wyborczej | Poprzednia siedziba |
Nowa siedziba (TU ODDASZ SWÓJ GŁOS) |
1 |
Grupa Zdrowie Sp. z o.o.ul. Medyczna 19 (wejście bramą główną) | *szpital na Winiarach,
Oddział Rehabilitacji Ogólnoustrojowej i Onkologicznej – Izba Przyjęć, ul. Medyczna 19 (wejście bramą główną) |
17 |
Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego, ul. Kossobudzkiego 7 |
*Miejskie Przedszkole nr 17 im. Małego Księcia, ul. Kossobudzkiego 10 |
43 |
Stacja Uzdatniania Wody, ul. Górna 56B |
Dom EDUMONTESSORI, ul. Górna 30 |
60 |
NZOZ „Przychodnia Radziwie”, ul. Popłacińska 42 |
*Centrum Integracji Społecznej „Sputnik”, ul. Kolejowa 16 |
* Lokal dostosowany do potrzeb wyborców z niepełnosprawnościami.
– w niedzielę lokale wyborcze będą otwarte przez 14 godzin (w godz. 7 – 21),
– głosować może osoba pełnoletnia (czyli także ta, która kończy 18 lat akurat w dniu wyborów, 18 maja, lub, jeżeli dojdzie do II tury, 1 czerwca), wpisana do spisu wyborców, która nie jest pozbawiona praw wborczych orzeczeniem sądu, nie jest ubezwłasnowolniona ani pozbawiona praw wyborczych,
– aby nasz głos był istotny należy na karcie do głosowania postawić jeden znak „X” przy nazwisku wybranego kandydata/kandydatki (nazwiska widoczne na karcie będą ułożone w kolejności alfabetycznej),
– żeby zagłosować trzeba w lokalu wyborczym w dniu głosowania potwierdzić swoją tożsamość dowodem osobistym (plastikowym lub mDowodem w telefonie) bądź paszportem,
– nie można już starać się o głosowanie przez pełnomocnika (zgłoszenia były przyjmowane do 9 maja),
– osoby z niepełnsprawnością, zameldowane na stałe lub tymczasowo na terenie Płocka, które chcą skorzystać z transportu specjalnym pojazdem na wybory, powinny wcześniej zgłosić taką potrzebę do 15 maja 2025 roku do godz. 15. Zgłoszenia przewozu na terenie miasta można składać pisemnie, osobiście w Urzędzie Miasta Płocka – Biuro Rzecznika ds. Osób z Niepełnosprawnościami (pl. Stary Rynek 1, wejście od ul. Zduńskiej, pokój nr C15), telefonicznie pod nr: 24 367 16 01 w godzinach pracy Urzędu lub na adres e-mail: brn@plock.eu.
Wniosek o zmianę miejsca głosowania
Wyborca czasowo przebywający w Płocku w dniu wyborów może wziąć udział w głosowaniu w Płocku pod warunkiem złożenia do 15 maja do urzędu miasta jednorazowego, pisemnego wniosku o zmianę miejsca głosowania. Można to również zrobić elektronicznie z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl.
Osoba, która zmieniła miejsce głosowania, zostanie skreślona ze spisu wyborców, w którym uprzednio figurowała. Wyborcy, którzy złożyli wniosek o zmianę miejsca głosowania, zostaną ujęci w tym samym (zmienionym) spisie wyborców również w przypadku drugiej tury wyborów.
W przypadku przeprowadzenia drugiej tury wyborca może również – po dniu pierwszego głosowania – złożyć wniosek o zmianę miejsca głosowania (najpóźniej do 29 maja) do Referatu Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta przy al. Piłsudskiego 6 (od poniedziałku do piątku, godz. 8 – 17).
Zaświadczenia o prawie do głosowania
W praktyce będą to dwa dokumenty – zaświadczenie o prawie do głosowania w I turze wyborów i osobne o prawie do głosowania w II turze wyborów.
Z zaświadczeniem można głosować w dowolnej komisji obwodowej na terenie kraju, za granicą lub na polskim statku morskim. Nie trzeba dopisywać się do listy wyborców przed dniem głosowania. Na podstawie zaświadczenia członek komisji wyborczej dopisze osobę do listy wyborców w niedzielę wyborczą i umożliwi głosowanie.
Pamiętajmy, iż w przypadku otrzymania takiego zaświadczenia dochodzi do wykreślenia ze spisu wyborców w miejscu zamieszkania posiadacza/ki zaświadczenia. To po pierwsze, a po drugie – w przypadku utraty wydanego zaświadczenia nie jest możliwe wydanie jego duplikatu i to bez względu na przyczynę jego utraty czy zniszczenia.
Zaświadczenia będą wydawane do 15 maja (ponieważ każdy taki dokument ma nanoszony hologram, należy zgłosić się po niego osobiście do urzędu miasta, ewentualnie może odebrać pełnomocnik po okazaniu dokumentu tożsamości) w Referacie Referat Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Płocka (al. J. Piłsudskiego 6, od poniedziałku do piątku, godz. 8 -17), w Biurze Obsługi Klienta (wejście od ul. Zduńskiej, od poniedziałku do środy w godz. 8 – 15.30, w czwartek od 8 do 16.30, w piątek od 8 do 14.30).
Głosowanie korespondencyjne
Korespondencyjnie mogą głosować wyborcy, którzy najpóźniej w dniu wyborów kończą 60 lat oraz wyborcy z orzeczoną niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym bez ograniczenia wieku:
- zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego przez wyborców z niepełnosprawnością (w tym dzięki nakładek do głosowania sporządzonych w alfabecie Braille’a) były przyjmowane do 5 maja; w przypadku drugiej tury – zgłoszenie do 22 maja,
- zamiar głosowania korespondencyjnego zgłaszamy komisarzowi wyborczemu w Delegaturze Krajowego Biura Wyborczego w Płocku przy ul. Kolegialnej 15.