Potencjał bilionowych przychodów z emisji CO₂ w lotnictwie
Nowy raport organizacji Carbon Market Watch pokazuje, iż zmiany planowane w systemie handlu emisjami (EU ETS) w 2026 roku mogą radykalnie zwiększyć przychody UE z opodatkowania emisji w sektorze lotniczym. w tej chwili tylko loty wewnątrz Unii Europejskiej są w pełni objęte systemem ETS, a choćby w ich przypadku połowa emisji pozostaje zwolniona z opłat aż do 2026 roku.
Tymczasem loty międzykontynentalne – mimo ich ogromnego wpływu na klimat – przez cały czas są w dużej mierze wyłączone spod unijnych regulacji emisji CO₂. Co więcej, inne szkodliwe dla klimatu emisje, takie jak para wodna, tlenki azotu czy dwutlenek siarki, nie są w ogóle objęte ceną węglową, choć ich efekt cieplarniany jest istotny.
Stracone miliardy i droga do biliona euro
Według szacunków Carbon Market Watch, jeżeli UE rozszerzy obowiązek opłat za emisje na wszystkie loty komercyjne do i z Europy, dochody z tego tytułu mogą wzrosnąć z prognozowanych 112 miliardów euro do choćby 417 miliardów euro w latach 2025–2040.
Z kolei częściowe rozszerzenie systemu ETS – np. tylko na loty z krajami nienależącymi do międzynarodowego systemu offsetowego CORSIA – przyniosłoby „jedynie” 196 miliardów euro. Największy potencjał drzemie jednak w pełnym objęciu systemem emisji także lotnictwa prywatnego oraz emisji innych niż CO₂ – w takim scenariuszu łączny przychód mógłby osiągnąć imponujące 1,1 biliona euro.
Koniec przywilejów i szansa dla e-kerosyny
Carbon Market Watch wzywa decydentów UE do całkowitego objęcia systemem ETS wszystkich lotów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w tym prywatnych odrzutowców, które dziś korzystają ze zwolnień. Organizacja postuluje też ograniczenie wykorzystania darmowych uprawnień emisyjnych – w tej chwili sektor lotniczy otrzymuje ich aż 20 milionów – tylko do wspierania rozwoju e-kerosyny, czyli syntetycznego paliwa wytwarzanego z zielonego wodoru i wychwyconego CO₂.
E-kerosyna, mimo wysokiej ceny i niskiej dostępności, uznawana jest za jedno z najczystszych rozwiązań dla lotnictwa. Carbon Market Watch podkreśla, iż wspieranie bio-paliw o wątpliwej zrównoważoności nie powinno być dalej finansowane z publicznych środków.
Zobacz również:- Komisja Europejska zatwierdza 36 mln euro wsparcia dla Danii na rozwój zrównoważonego paliwa lotniczego
- ORLEN wprowadza SAF na lotniskach w Polsce. Nowe paliwo zmniejszy emisje CO2
- Nowy etap dla e-lotnictwa: Midnight od Archer z powodzeniem startuje jak klasyczny samolot
Źródło: EURACTIV