Porsche wycofuje się z planów
Decyzja oznacza koniec marzeń niemieckiej marki premium o samodzielnej produkcji ogniw akumulatorowych, mimo wcześniejszego przejęcia spółki Cellforce i uzyskania 60 mln euro państwowej dotacji. Linia produkcyjna nigdy nie wystartowała, a większość – około 200 z 300 pracowników – straci pracę.
Porsche, podobnie jak wielu europejskich producentów, stanie się jeszcze bardziej zależne od dostaw baterii z Chin (CATL) i Korei Południowej (LG Energy Solution, zakłady pod Wrocławiem).
Kolejne zwolnienia i oszczędności
Redukcja zatrudnienia w Cellforce wpisuje się w szerszą strategię cięcia kosztów w całej Grupie Volkswagen. Do 2029 r. Porsche planuje zwolnienie co dziesiątego pracownika spośród 37 tys. zatrudnionych.
Europa traci przewagę, Azja zyskuje
Problemy Porsche to nie wyjątek. W czerwcu produkcję wstrzymała szwedzka fabryka Northvolt, po tym jak jej jedyny klient – Scania – zdecydował się na tańsze ogniwa z Chin. To pokazuje, iż europejskie inwestycje w sektorze baterii borykają się z brakiem skali i wysokimi kosztami.
Mimo iż Unia Europejska nie wycofała się z planu zakazu rejestracji aut spalinowych od 2035 r., coraz więcej producentów koryguje swoje strategie. Ostatnio do grona marek opóźniających odejście od silników benzynowych dołączył Opel, a wcześniej podobne decyzje podjęli Mercedes-Benz, Ford, Audi czy Volvo.
Źródło: bankier.pl
#Elektromobilność #Porsche #Baterie #Motoryzacja #EV #Technologie