Wzrost konkurencji na hiszpańskim rynku energii
Hiszpańska Komisja ds. Rynku i Konkurencji (CNMC) opublikowała raport podsumowujący sytuację na rynku detalicznym gazu i energii elektrycznej w 2024 roku. Wyniki pokazują, iż tzw. sprzedawcy niebędący tradycyjnymi gigantami systematycznie zwiększają swój udział w sprzedaży gazu i prądu. W efekcie poziom koncentracji na rynku zaopatrzenia firm i przemysłu spada, choć segment gospodarstw domowych pozostaje silnie skoncentrowany – tu dominują Endesa (28%), Iberdrola (23%) i Naturgy (8%). W gazie liderami są Naturgy (27%), Endesa (15%) i Repsol (12%).
Aktywność konsumentów i zmiany sprzedawców
W 2024 roku 24% odbiorców energii elektrycznej i 19% odbiorców gazu zmieniło sprzedawcę. Najczęściej dotyczyło to przechodzenia pomiędzy ofertami na rynku wolnym. CNMC podkreśla, iż niemal połowa gospodarstw domowych korzysta z taryf, które pozwalają na oszczędności rzędu 9–15% rocznie, jeżeli część zużycia zostanie przeniesiona na tańsze godziny doby.
Autokonsumpcja energii na rekordowym poziomie
Liczba odbiorców korzystających z autokonsumpcji wzrosła o 48% – do 683 719, a wyprodukowana przez nich energia pokryła 5% całkowitego zapotrzebowania. Szczególnie dynamicznie rozwija się autokonsumpcja zbiorowa, która w porównaniu z 2023 rokiem podwoiła skalę.
Trendy w zapotrzebowaniu na energię i gaz
Zapewnienie energii elektrycznej odbiorcom wzrosło o 3%, wracając do poziomów z 2022 roku, mimo dynamicznego rozwoju autokonsumpcji. W podziale na segmenty: gospodarstwa domowe i przemysł zwiększyły zużycie o ponad 3%, a małe i średnie firmy o 2%. W przypadku gazu całkowite zapotrzebowanie spadło o 4% (głównie przez 22% spadek zużycia na potrzeby produkcji prądu), natomiast wzrosło w przemyśle (o 3,6%) i wśród odbiorców indywidualnych oraz komercyjnych (o 0,9%).
Zmiany cen i taryf
Ceny detaliczne energii elektrycznej spadły o 15% dla firm i o 13% dla przemysłu, natomiast dla gospodarstw domowych wzrosły o 6% na rynku wolnym oraz o 1% w taryfie PVPC (Cena Dobrowolna dla Małego Odbiorcy), głównie w wyniku powrotu wyższych stawek VAT. W gazie średnia cena dla przemysłu i firm była powiązana z rynkiem hurtowym i wyniosła 35 €/MWh, czyli o 10% mniej niż rok wcześniej. W segmencie domowym najbardziej konkurencyjną ofertą pozostaje taryfa TUR (Taryfa Ostatniej Szansy), mimo zakończenia programów wsparcia finansowego.
Propozycje zmian i wsparcie dla odbiorców
Regulator zaleca wdrożenie nowych dyrektyw unijnych, wzmocnienie wymagań wobec sprzedawców, poprawę dostępności informacji dla wspólnot mieszkaniowych i MŚP oraz wprowadzenie cyfrowych kanałów dla zawierania umów w taryfie TUR i kodów QR na fakturach gazowych. CNMC proponuje także rewizję metodologii kalkulacji taryfy TUR oraz eliminację powiązania PVPC z rynkami terminowymi.
Na koniec CNMC zachęca konsumentów do regularnego porównywania swojej umowy z dostępnymi ofertami, szczególnie dzięki kodu QR na fakturze, oraz rozważenia taryf indeksowanych, które – przy odpowiednim zarządzaniu zużyciem – mogą przynieść oszczędności choćby do 15% rocznie.
Zobacz również:
- Hiszpańska CNMC konsultuje nowe zasady wynagradzania operatorów sieci przesyłowych