Europejskie porty i flota morskich statków najważniejsze dla rozwoju offshore do 2030 roku

enerad.pl 4 godzin temu

Wyzwania dla europejskiej energetyki wiatrowej na morzu

Unia Europejska planuje zwiększyć moc zainstalowaną morskich farm wiatrowych z obecnych 36,6 GW do 84 GW do 2030 roku. Kluczowym elementem tego procesu jest sprawnie funkcjonujący łańcuch dostaw, obejmujący zarówno budowę statków, jak i rozwój infrastruktury portowej.

Obecny stan inwestycji i potrzeby na przyszłość

Obecnie Europa jest w stanie instalować i obsługiwać około 10 GW mocy wiatrowych rocznie. Aby osiągnąć cele na 2030 rok, ten poziom musi być utrzymany, a po tym okresie – zwiększony do 15 GW rocznie. W ostatnich trzech latach zainwestowano 6,7 mld euro w rozwój portów i nowych statków, jednak eksperci wskazują na potrzebę kolejnych 6,4 mld euro, by sprostać przyszłym wymaganiom.

Strategia UE dla portów – fundament transformacji

Porty morskie są podstawą rozwoju offshore. To przez nie transportowane są wszystkie elementy farm wiatrowych, a także prowadzone są działania serwisowe i montażowe. W ciągu ostatnich trzech lat na infrastrukturę portową przeznaczono 4,4 mld euro. Jednak, by zapewnić bezpieczeństwo energetyczne i konkurencyjność, potrzebne są dodatkowe 2,4 mld euro inwestycji.

Trzy najważniejsze działania w ramach nowej strategii

  • Mobilizacja finansowania: UE powinna zwiększyć środki przeznaczone na rozwój portów, m.in. poprzez instrumenty takie jak Connecting Europe Facility (CEF) oraz Europejski Bank Inwestycyjny.
  • Usprawnienie pozwoleń: Procesy administracyjne są w tej chwili zbyt powolne – modernizacja portu może trwać choćby 10 lat. Konieczne są zmiany, by inwestycje energetyczne były traktowane priorytetowo.
  • Planowanie na poziomie unijnym: Komisja Europejska powinna koordynować mapowanie możliwości portowych i potrzeb sektora offshore na poziomie całej UE.

Strategia przemysłu morskiego UE – inwestycje w statki

Obecnie sektor offshore wykorzystuje około 80 wyspecjalizowanych statków do instalacji turbin, fundamentów i kabli oraz transportu załóg. W ostatnich trzech latach na nowe jednostki przeznaczono 2,3 mld euro, jednak rozwój technologii – zwłaszcza turbin o mocy powyżej 15 MW – wymusi kolejne inwestycje na poziomie 4 mld euro.

Strategia przemysłowa UE dla sektora morskiego powinna nie tylko wspierać rozbudowę portów i stoczni, ale także upraszczać procedury administracyjne oraz przyspieszać transformację w kierunku zeroemisyjnych jednostek.

Decydująca rola dekarbonizacji transportu morskiego

Operacje morskie odpowiadają choćby za 20% emisji w całym cyklu życia farmy offshore. Nowa strategia powinna wspierać przejście na czyste paliwa, takie jak energia elektryczna, amoniak czy wodór, oraz finansować modernizację i budowę nowych statków zeroemisyjnych.

Zobacz również:

  • Bałtyk 1: rusza Dzień Dostawcy dla największej farmy wiatrowej II fazy polskiego offshore
  • Polenergia i Equinor gotowe na aukcję offshore 2025. Projekt Bałtyk 1 czeka na decyzję URE
  • PGE zacieśnia współpracę z krajowym przemysłem offshore wind
  • ORLEN otwiera terminal offshore w Świnoujściu – pierwszy kontrakt już podpisany
  • Polenergia składa wniosek na pierwszą aukcję offshore

Źródło: WindEurope

Idź do oryginalnego materiału