Nowa generacja iX3 – przełom w zrównoważonej motoryzacji
Nowy BMW iX3, który zadebiutuje w Europie jeszcze w 2025 roku, a w USA w 2026 r., to pierwszy model elektryczny oparty na platformie Neue Klasse. Samochód nie tylko ma wyznaczać nowy standard w gamie EV producenta, ale też stać się jego najbardziej zrównoważonym autem produkcyjnym. Produkcja odbywa się w fabryce w Debreczynie (Węgry), zasilanej w pełni energią odnawialną. Sama lakiernia jest całkowicie elektryczna, co przekłada się na zmniejszenie emisji CO₂ o ⅓ względem innych zakładów BMW.
Zrównoważone materiały i recykling na dużą skalę
BMW konsekwentnie wdraża pomysły z wcześniejszych koncepcyjnych modeli, jak np. i Vision Circular. W iX3 zastosowano szeroko tzw. mono-materiały – elementy zbudowane z jednego rodzaju tworzywa, łatwego do recyklingu. Aż 740 kg całkowitej masy auta to materiały z odzysku, w tym:
- 50% litu, kobaltu i niklu w akumulatorze pochodzi z recyklingu,
- 70% aluminium w felgach i 80% aluminium w zwrotnicach to materiały wtórne,
- „frunk” wykonano z plastiku zawierającego 30% przetworzonych sieci rybackich.
W wersji Econeer (niedostępnej w USA) zastosowano tapicerkę z przetworzonych butelek PET. W pozostałych rynkach przewidziano opcję z eko-winylem.
Bilans emisji CO₂: EV kontra spalinówka
Produkcja samochodów elektrycznych wciąż generuje więcej emisji niż produkcja aut spalinowych – ale tylko na początku. Według BMW:
- iX3 osiąga tzw. break-even point z autem spalinowym po ok. 17 500 km (jeśli ładowany OZE),
- przy europejskim miksie energetycznym – po ok. 21 000 km.
W całym cyklu życia (200 000 km), elektryczny iX3 może osiągnąć ślad węglowy 14,6 t CO₂ (przy ładowaniu OZE), podczas gdy porównywalny X3 z silnikiem spalinowym emituje aż 52,8 t CO₂.
Zobacz również:- BMW Group: Rośnie sprzedaż aut elektrycznych i modeli MINI. Solidne wyniki za II kwartał 2025 roku
- Rekord BEV w Polsce. Nissan Leaf, Tesla i BMW i3 rządzą na rynku wtórnym
Źródło: Ars Technica, BMW Group