BMW iX3: najbardziej zrównoważony model marki – co warto wiedzieć?

enerad.pl 3 godzin temu

Nowa generacja iX3 – przełom w zrównoważonej motoryzacji

Nowy BMW iX3, który zadebiutuje w Europie jeszcze w 2025 roku, a w USA w 2026 r., to pierwszy model elektryczny oparty na platformie Neue Klasse. Samochód nie tylko ma wyznaczać nowy standard w gamie EV producenta, ale też stać się jego najbardziej zrównoważonym autem produkcyjnym. Produkcja odbywa się w fabryce w Debreczynie (Węgry), zasilanej w pełni energią odnawialną. Sama lakiernia jest całkowicie elektryczna, co przekłada się na zmniejszenie emisji CO₂ o ⅓ względem innych zakładów BMW.

Zrównoważone materiały i recykling na dużą skalę

BMW konsekwentnie wdraża pomysły z wcześniejszych koncepcyjnych modeli, jak np. i Vision Circular. W iX3 zastosowano szeroko tzw. mono-materiały – elementy zbudowane z jednego rodzaju tworzywa, łatwego do recyklingu. Aż 740 kg całkowitej masy auta to materiały z odzysku, w tym:

  • 50% litu, kobaltu i niklu w akumulatorze pochodzi z recyklingu,
  • 70% aluminium w felgach i 80% aluminium w zwrotnicach to materiały wtórne,
  • „frunk” wykonano z plastiku zawierającego 30% przetworzonych sieci rybackich.

W wersji Econeer (niedostępnej w USA) zastosowano tapicerkę z przetworzonych butelek PET. W pozostałych rynkach przewidziano opcję z eko-winylem.

Bilans emisji CO₂: EV kontra spalinówka

Produkcja samochodów elektrycznych wciąż generuje więcej emisji niż produkcja aut spalinowych – ale tylko na początku. Według BMW:

  • iX3 osiąga tzw. break-even point z autem spalinowym po ok. 17 500 km (jeśli ładowany OZE),
  • przy europejskim miksie energetycznym – po ok. 21 000 km.

W całym cyklu życia (200 000 km), elektryczny iX3 może osiągnąć ślad węglowy 14,6 t CO₂ (przy ładowaniu OZE), podczas gdy porównywalny X3 z silnikiem spalinowym emituje aż 52,8 t CO₂.

Zobacz również:
  • BMW Group: Rośnie sprzedaż aut elektrycznych i modeli MINI. Solidne wyniki za II kwartał 2025 roku
  • Rekord BEV w Polsce. Nissan Leaf, Tesla i BMW i3 rządzą na rynku wtórnym

Źródło: Ars Technica, BMW Group

Idź do oryginalnego materiału