
Na zdjęciu (od lewej): prezydent Radosław Michalski, wiceprezydent Marta Michalska-Wilk, wicewojewoda Patryk Fajdek (fot. Anna Wróblewska/UM Radom)
Historia starań o utworzenie niezależnej od starosty radomskiego jednostki zajmującej się runkiem pracy jest długa. W tej władze Radomia dzielą się z powiatem radomskim kosztami utrzymania PUP, ale nie są zadowolone ani z podziału funduszy, ani funkcjonowania urzędu przy ul. ks. Łukasika.
– Pierwszy projekt uchwały w tej sprawie skierowałem do rady miejskiej już w 2020 roku. Wówczas radni PiS nie wyrazili zgody na podjęcie działań zmierzających do utworzenia MUP. Dziś pokazujemy, iż żadna polityka nie będzie szkodziła miastu i wstrzymywała pozytywnych zmian. Przypomnę, iż od 25 lat bezrobotnych z Radomia obsługuje Powiatowy Urząd Pracy, którego funkcjonowanie pokrywamy prawie w 60 proc. Nie mamy natomiast większego wpływu na jego działalność. Po utworzeniu Miejskiego Urzędu Pracy będziemy mogli sami elastycznie planować i wykorzystywać instrumenty rynku pracy – podkreśla prezydent Radosław Witkowski.
Zatrudnienie dla 100 osób
Formalnie Miejski Urząd Pracy zacznie funkcjonować po przyjęciu przez radnych uchwały w tej sprawie. W MUP planowane jest zatrudnienie100 osób. – W pierwszej kolejności będą to doświadczeni pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy w Radomiu, którzy wyrażą chęć przeniesienia się do nowo tworzonego Miejskiego Urzędu Pracy. Zależy nam na zachowaniu i wykorzystaniu wiedzy, kompetencji oraz wieloletniego doświadczenia kadry, która doskonale zna lokalny rynek pracy i potrzeby mieszkańców. Pierwsze osoby planujemy zatrudnić niemal natychmiast po powołaniu MUP. Będą to informatycy, księgowi, pracownicy działu kadr i specjaliści z zakresu zamówień publicznych. To grupa osób, której zadaniem będzie przygotowanie urzędu do rozpoczęcia obsługi interesantów od 1 stycznia 2026 roku – wyjaśnia wiceprezydent Marta Michalska – Wilk.
Miejski Urząd Pracy będzie przeznaczony dla mieszkańców Radomia. w tej chwili w Powiatowym Urzędzie pracy jest zarejestrowanych nieco ponad 8 tys. bezrobotnych. Miasto szacuje, iż z usług MUP rocznie będzie korzystało od 2200 do 2600 pracodawców zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego.
Utworzenie narzędzi
- Utworzenie Miejskiego Urzędu Pracy to przede wszystkim stworzenie nowych narzędzi, by móc realnie wpływać na zmiany na rynku pracy, tworzyć programy skierowane do osób bezrobotnych, wspierać osoby młode oraz te, które mają dzisiaj problem z znalezieniem pracy, jak chociażby seniorzy czy osoby przebywające na wieloletnim bezrobociu. To również możliwość tworzenia adekwatnej do lokalnego rynku pracy oferty szkoleniowej dla pracowników czy pracodawców – mówi wicewojewoda mazowiecki Patryk Fajdek.
Z szacunków władz miasta wynika, iż utrzymanie Miejskiego Urzędu Pracy będzie też tańsze niż współfinansowanie funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy. W przyszłym roku koszty utrzymania MUP wyniosą nieco ponad 12 mln zł, podczas gdy w tym roku na utrzymanie PUP miasto przeznaczyło już 14 mln zł.
kat, bdb