Premia finansowa, opieka medyczna i krótszy tydzień pracy – to trzy najbardziej pożądane benefity pracownicze na koniec roku. Najnowszy „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, iż choć pieniądze wciąż są dla Polaków kluczowe, coraz większe znaczenie zyskują zdrowie i równowaga między życiem zawodowym a prywatnym.
Benefity pracownicze na koniec roku – liczą się pieniądze
Pracownicy w Polsce oczekują przede wszystkim wyższych dochodów. Z szerokiej oferty benefitów pracowniczych największym zainteresowaniem cieszą się świadczenia finansowe. Aż 34 proc. badanych wskazało premię finansową jako najatrakcyjniejszy benefit na koniec roku – wynika z grudniowego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. To rozwiązanie, które najszybciej i najbardziej odczuwalnie wpływa na domowy budżet.
Dalsza część tekstu jest pod wywiadem z Krzysztofem Inglotem, Personnel Service
Na drugim miejscu w rankingu znalazły się pakiety opieki medycznej, wskazane przez 13 proc. respondentów, a podium zamyka 4-dniowy tydzień pracy, który wybrało 9 proc. badanych. Wyniki pokazują, iż obok oczekiwań finansowych coraz wyraźniej zaznacza się potrzeba dbania o zdrowie i work-life balance.
– Już w poprzednim roku widzieliśmy bardzo wyraźnie, iż pracownicy oczekują głównie pieniędzy. Wtedy na podium znalazły się podwyżka wynagrodzenia i premia, a zaraz za nimi rozwiązania, które realnie obniżają koszty życia, tj. dofinansowanie dojazdów czy darmowe wyżywienie. Dopiero później pojawiały się benefity takie jak 4-dniowy tydzień pracy czy dodatkowe dni wolne. W tym roku obserwujemy podobny trend, ale z nowymi akcentami. Premia przez cały czas jest numerem jeden, jednak na podium pojawiły się też opieka medyczna i krótszy tydzień pracy. To pokazuje, iż obok oczekiwań finansowych pojawia się potrzeba zadbania o zdrowie i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – komentuje Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy i założyciel Personnel Service.
Premia czy work-life balance? Różnice według wieku i płci
Choć premia finansowa dominuje w niemal wszystkich grupach, preferencje pracowników różnią się w zależności od wieku. Wśród osób w wieku 55+ premię jako najważniejszy benefit wskazało aż 43 proc. badanych. Dla porównania, w grupie najmłodszych pracowników w wieku 18–24 lata było to około 20 proc.
Widoczne są również różnice między kobietami a mężczyznami. Mężczyźni nieznacznie częściej niż kobiety wybierają bonus finansowy (34 proc. wobec 33 proc.). Z kolei kobiety wyraźniej akcentują benefity związane z dobrostanem. Pakiet opieki medycznej ma znaczenie dla 16 proc. kobiet i 10 proc. mężczyzn, a 4-dniowy tydzień pracy dla 11 proc. pań i 7 proc. panów.
Benefity pracownicze, które tracą znaczenie
Dalsze miejsca w zestawieniu zajmują świadczenia znane z codziennej praktyki firm. Paczki świąteczne wskazało 6 proc. badanych. Dodatkowe dni wolne, dofinansowanie do dojazdów, karty sportowe oraz posiłki w pracy uzyskały po 3 proc. wskazań. Choć nie są to benefity z czołówki rankingu, łączy je jedno – pomagają ograniczyć codzienne koszty życia.
Jednocześnie część świadczeń praktycznie przestaje mieć znaczenie dla pracowników. Dofinansowanie rozrywki online, takie jak abonamenty streamingowe, nie uzyskało żadnego wskazania. Podobnie było w przypadku wsparcia hobby i pasji pracowników.
Satysfakcja z wynagrodzeń wciąż niska
Popularność benefitów finansowych ma bezpośredni związek z poziomem zadowolenia z pensji. Niemal co trzeci pracownik w Polsce deklaruje niezadowolenie ze swojego wynagrodzenia (29 proc.). Kolejne 35 proc. badanych odpowiada, iż jest „trochę zadowolonych, a trochę nie”. Pełną satysfakcję z wynagrodzenia odczuwa jedynie 36 proc. respondentów.
– Struktura benefitów zmienia się stopniowo, ale konsekwentnie. To, co sprawdzało się jeszcze kilka lat temu, dziś przestaje mieć znaczenie. Dlatego warto stale badać dodatki pozapłacowe i elastycznie reagować na to, co jest pracownikom naprawdę potrzebne. W „Barometrze Polskiego Rynku Pracy” więcej niż co dziesiąty Polak zadeklarował, iż nie znalazł dla siebie żadnego benefitu z dostępnej listy. To sygnał, iż rynek oczekuje świeżych rozwiązań. W kolejnych miesiącach mogą zyskać na znaczeniu zarówno proste mechanizmy pozwalające odpocząć, jak choćby dodatkowe dni urlopowe czy inicjatywy rozwojowe, np. szkolenia z nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji. Rok 2026 może przynieść kolejne przetasowania w hierarchii benefitów, bo rynek pracy nie stoi w miejscu – podsumowuje Krzysztof Inglot.
Metodologia badania
Badanie zrealizowano na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie N=1077 osób. Kwoty dobrano zgodnie z reprezentacją populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie przeprowadzono w dniach 28 listopada – 1 grudnia 2025 roku metodą CAWI.

8 godzin temu




