Pierwszy europejski statek do transportu CO₂ gotowy. najważniejszy krok w stronę pełnoskalowego magazynowania CO₂ w UE

enerad.pl 14 godzin temu

Przełomowy statek CO₂ zbudowany w Europie

W stoczni Royal Niestern Sander na północy Holandii zakończono montaż wszystkich sekcji pierwszego europejskiego statku przeznaczonego wyłącznie do transportu skroplonego CO₂. Uroczyste wodowanie jednostki odbędzie się 14 maja 2025 roku. Statek powstał w ramach współpracy koncernu INEOS z armatorem Wagenborg, a jego zadaniem będzie obsługa duńskiego projektu Greensand.

Nowa jednostka ma transportować CO₂ z lądowych instalacji wychwytu do morskiej platformy Nini West na Morzu Północnym. Tam, na głębokości ok. 1800 metrów pod dnem morskim, dwutlenek węgla będzie bezpiecznie składowany w złożach geologicznych, które przez miliony lat zawierały węglowodory.

Kluczowy element europejskiego łańcucha CCS

Budowa statku to istotny krok dla realizacji projektu Greensand – pierwszego w UE pełnoskalowego łańcucha wychwytu, transportu i składowania CO₂. INEOS wraz z partnerami – Harbour Energy i Nordsøfonden – podjęli w grudniu 2024 roku ostateczną decyzję inwestycyjną, przeznaczając ponad 150 milionów dolarów na rozwój infrastruktury CCS.

Ukończenie kadłuba statku to ogromny krok naprzód dla transportu CO₂ w Unii Europejskiej – komentuje Mads Gade, dyrektor zarządzający INEOS Energy Europe. – Dzięki niemu zbliżamy się do uruchomienia pierwszego w UE pełnego systemu składowania dwutlenku węgla – dodaje.

Statek został zaprojektowany z uwzględnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i wymagań technicznych transportu CO₂. Na pokładzie znajdują się zaawansowane systemy chłodzenia i ciśnieniowe, co umożliwi bezpieczne przewożenie skroplonego gazu. Jednostka będzie kursować regularnie z portu Esbjerg w Danii do platformy Nini West.

Zmiana kursu dla europejskiej energetyki

Greensand ma rozpocząć operacje składowania CO₂ pod koniec 2025 lub na początku 2026 roku. W początkowej fazie planowane jest zdeponowanie 400 tys. ton CO₂ rocznie, z możliwością zwiększenia tej liczby do 8 milionów ton rocznie do 2030 roku.

Edwin de Vries, dyrektor Wagenborg Offshore, podkreśla znaczenie projektu:

Ten statek to dowód na to, iż przemysł stoczniowy w północnej Holandii może realnie wspierać transformację energetyczną.

Greensand to jeden z najbardziej zaawansowanych projektów CCS w Europie, który może stanowić model dla podobnych inicjatyw w regionie. Dzięki dedykowanej jednostce transportowej możliwe będzie efektywne i bezpieczne przemieszczanie CO₂ z różnych części Europy do duńskiego miejsca składowania.

Zobacz również:

  • HyNet: 2 miliardy funtów na magazyny CO2 i tysiące miejsc pracy
  • ORLEN i Equinor chcą upchnąć pod ziemią 4 mln ton CO2 rocznie
  • Polska ma wystarczający potencjał do magazynowania CO2, ale potrzebne są zmiany regulacyjne – PIG-PIB

Źródło: INEOS, Wagenborg

Idź do oryginalnego materiału