OZE w pasie drogowym – pilotażowy projekt zmienia sposób myślenia o infrastrukturze

enerad.pl 2 dni temu

Pilotażowe instalacje OZE przy S5

Od lutego 2025 roku na dwóch Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) przy trasie S5 działają nowatorskie instalacje hybrydowe z OZE. Projekt realizowany w ramach programu Rozwój Innowacji Drogowych (RID), to wspólne przedsięwzięcie Politechniki Poznańskiej, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz GDDKiA. Celem jest zbadanie możliwości pozyskiwania, magazynowania i wykorzystania energii odnawialnej w obrębie pasa drogowego – bez naruszania zasad bezpieczeństwa ruchu.

Zamontowane instalacje obejmują m.in. turbiny wiatrowe (o osi poziomej i pionowej), panele fotowoltaiczne w układach bifacjalnych i pionowych (z optymalizatorami i mikroinwerterami), a także magazyn energii o pojemności 10 kWh, ładowarkę do aut elektrycznych i pompę ciepła do wody użytkowej.

Dane, które zdecydują o przyszłości drogowych OZE

Naukowcy z Politechniki Poznańskiej prowadzą zaawansowane pomiary: rejestrują produkcję energii (PV i wiatr), poziom naładowania magazynu, zużycie przez infrastrukturę oraz warunki środowiskowe (promieniowanie słoneczne, prędkość i kierunek wiatru, temperatura, ciśnienie). Dane te posłużą do zbudowania profilu energetycznego odpowiadającego realnym potrzebom zarządców dróg.

Celem jest wypracowanie modelu hybrydowego systemu OZE, który pozwoli GDDKiA na częściową lub całkowitą samowystarczalność energetyczną. Analiza obejmie też ocenę wytrzymałości mechanicznej systemów, ryzyka olśnienia oraz możliwości integracji PV z ekranami akustycznymi.

Nowe przepisy i droga do komercjalizacji

Wyniki projektu będą miały znaczenie nie tylko technologiczne, ale i legislacyjne. Planowane jest przygotowanie rekomendacji zmian w prawie – zwłaszcza w zakresie dopuszczenia ładowania prywatnych pojazdów elektrycznych energią z publicznych instalacji OZE w pasie drogowym. jeżeli testy wypadną pozytywnie, otworzy to drogę do upowszechnienia takich rozwiązań na skalę ogólnopolską.

Projekt ten może stać się fundamentem nowego podejścia do planowania infrastruktury – jako aktywnego elementu krajowej transformacji energetycznej.

Zobacz również:
  • 200 mln zł na innowacje: Orlen i NCBR szukają partnerów w konkursie NEON III
  • NCBiR przyznało Holcim Polska 13 mln zł na innowacyjne materiały budowlane

Źródło: GDDKiA

Idź do oryginalnego materiału