Od 2026 r. na Orlenie będzie można tankować bioLNG

2 godzin temu

Najpierw Płock, a potem kolejne 21 stacji. Orlen zapowiada budowę ogólnopolskiej sieci stacji tankowania bioLNG. Inwestycja ma pomóc firmom transportowym w spełnieniu wymagań klimatycznych i realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego.

Polska musi zrealizować Narodowy Cel Wskaźnikowy, a Orlen przygotowuje infrastrukturę, która ma to umożliwić. Spełnienie wymogu zwiększenia udziału biopaliw w transporcie pozwoli na uniknięcie wysokich kar.

Nie pierwsi, ale najwięksi

W Polsce powoli powstaje infrastruktura tankowania bioLNG. Jako pierwsza to biopaliwo zaoferowała stacja E-Logis z Rzepina. Podobne przedsięwzięcie od zeszłego roku prowadzi także PGK Śrem. Plany Orlenu są jednak dużo szersze.

– Głównym założeniem projektu jest budowa ogólnopolskiej sieci stacji tankowania bioLNG, które docelowo będą zasilane z instalacji należących do Grupy Orlen – wskazał Orlen w komunikacie prasowym.

JUŻ DZISIAJ ZAPISZ SIĘ NA KONGRES BIOGAZU 2025!

Projekt LAPIS ma stworzyć pełen łańcuch wartości – od produkcji biometanu, przez jego skraplanie, po dystrybucję.

– Warto podkreślić skalowalność projektu; wariant bazowy LAPIS zakłada budowę 21 stacji bioLNG, jednak ich liczba będzie dostosowywana do kształtujących się warunków rynkowych, w tym potencjału i zapotrzebowania na wykonanie NCW – dodał Orlen.

Pierwsza stacja ma zostać otwarta w Płocku w drugiej połowie 2026 r. Powstaje przy ul. Chemików, blisko głównego zakładu produkcyjnego Orlenu. Zostanie tam zamontowany zbiornik o pojemności 23 t bioLNG oraz zaawansowany system dystrybucji i bezpieczeństwa. Początkowo bioLNG zasili głównie flotę własną Orlenu, ale docelowo oferta zostanie skierowana także do klientów zewnętrznych.

Kolejne stacje są planowane w Zgorzelcu i Ostrowie Wielkopolskim.

Projekt LAPIS

Orlen wyjaśnia, iż projekt LAPIS to „jeden z kluczowych elementów inicjatywy spółki w obszarze biogazu i biometanu, a tym samym istotny komponent transformacji energetycznej koncernu”. Jest odpowiedzią na realizację NCW i sposobem na zrealizowanie strategii Grupy wyznaczonej do 2035 r. Zakłada ona dekarbonizację, rozwój niskoemisyjnych paliw, bezpieczeństwo energetyczne oraz innowacyjność.

Czytaj też: Twój głos jest istotny dla branży! Podziel się swoją opinią!

– W perspektywie najbliższych lat LAPIS może stać się wzorem dla innych państw regionu, a Orlen kluczowym graczem na rynku niskoemisyjnych paliw gazowych w Europie Środkowej – powiedział Grzegorz Bujnowski, dyrektor wykonawczy ds. handlu gazem w Orlenie.

Przygotowanie infrastruktury dla bioLNG zakłada nie tylko budowę sieci stacji paliw, ale też rozbudowę systemów teleinformatycznych, dostosowanie ich do nowego rodzaju paliwa i integrację z systemami sprzedaży.

Orlen podkreśla, iż ta inicjatywa to dopowiedź na główny problem branży transportowej. Wiele firm chętnie sięgnęłoby po bioLNG, jednak w Polsce brakuje infrastruktury pozwalającej na tankowanie tego paliwa. Projekt LAPIS ma na celu „zaoferowanie nowoczesnej, ogólnodostępnej sieci stacji, które ułatwią i zachęcą do transformacji flot transportowych w kierunku niskoemisyjności”.

Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa

Źródło: PAP

Idź do oryginalnego materiału