
W środę, 14 maja, w Nowym Sączu odbyła się konferencja poświęcona przyszłości strategicznych inwestycji kolejowych w naszym regionie. Głównym tematem spotkania była budowa linii Podłęże–Piekiełko oraz projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), a gościem specjalnym był poseł Marcin Horała – były pełnomocnik rządu ds. CPK.
Podłęże–Piekiełko to nie tylko kolej – to szansa na rozwój
Linia kolejowa Podłęże–Piekiełko to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych dla południowej Małopolski. Projekt zakłada budowę 58 kilometrów nowego torowiska (Podłęże–Tymbark–Mszana Dolna) oraz modernizację 75-kilometrowego odcinka linii Chabówka–Nowy Sącz. W efekcie podróż pociągiem z Nowego Sącza do Krakowa skróci się do około 60 minut! Jak podkreślał Marcin Horała, ta inwestycja to nie tylko komfort podróżowania, ale impuls rozwojowy, który może całkowicie odmienić sytuację komunikacyjną Sądecczyzny i uczynić ją bardziej dostępną dla inwestorów, turystów i mieszkańców.
– Z programu, w którym każdy Polak miał mieszkać 30 minut do najbliższej kolei, koleją gwałtownie do CPK i z portu do całego świata – pozostał jedynie Y, gdzie najwyższej klasy pociągi zatrzymują się jedynie w 4 miastach: Warszawa, Łódź, Poznań, Wrocław. Jednym z miast, który miał uzyskać rozwojowy impuls jest Nowy Sącz. Całe szczęście zdążyliśmy z Podłęże Piekiełko, niestety szprycha nr 7 do Tarnowa została usunięta. Ponad 100 średnich miast zostało zapomnianych przez w tej chwili rządzących – przypomina minister Horała.
Szprycha CPK – szybsze połączenia z sercem Polski
Ważnym elementem rozmowy była również szprycha kolejowa CPK, która ma połączyć Kraków z Centralnym Portem Komunikacyjnym, prowadząc m.in. przez Tarnów i Nowy Sącz. Dzięki niej mieszkańcy naszego regionu mogliby gwałtownie i komfortowo dotrzeć nie tylko do stolicy, ale również na nowe połączenia międzynarodowe.
Sądecczyzna mówi jasno: nie chcemy być peryferiami
Uczestnicy konferencji – poseł Patryk Wicher, wicestarosta Antoni Koszyk, radni wojewódzcy: Jan Duda, Grzegorz Biedroń, Franciszek Kantor członek zarządu starostwa powiatowego oraz Kamil Olesiak – radny Nowego Sącza – zgodnie apelowali o kontynuację inwestycji. – Nie możemy pozwolić, by te projekty zostały zamrożone lub zapomniane – mówił jeden z uczestników. – Będziemy walczyć o każdy kilometr torów! Dalszy rozwój projektu Podłęże–Piekiełko oraz budowa szprychy CPK to nie luksus – to konieczność, jeżeli Sądecczyzna ma liczyć się w nowoczesnej, zintegrowanej Polsce.
Więcej o inwestycji: podleze-piekielko.pl