Licznik Elektromobilności: Rekordowe wzrosty i nowe wyzwania dla rynku e-mobility w Polsce

enerad.pl 2 dni temu

Rekordowy wzrost liczby samochodów elektrycznych w Polsce

Z danych Licznika Elektromobilności wynika, iż na koniec maja 2025 roku w Polsce zarejestrowanych było 94 275 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Tylko od stycznia do maja br. przybyło ich 14 015 – to aż o 46% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.

Łącznie po polskich drogach porusza się już 170 713 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, z czego niemal równo podzielone są pomiędzy auta typu BEV (85 300 szt.) i hybrydy typu plug-in (PHEV – 85 413 szt.). Coraz więcej jest też elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych – ich liczba wynosi 9006. Dynamicznie rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli (25 074 szt.) oraz osobowych i dostawczych aut hybrydowych (ponad 1,09 mln szt.).

Z kolei flota autobusów zeroemisyjnych powiększyła się do 1574 szt., z czego 1481 to pojazdy całkowicie elektryczne, a 93 – wodorowe.

Infrastruktura ładowania również w rozwoju

Wzrost liczby pojazdów znajduje odzwierciedlenie w rozbudowie infrastruktury ładowania. Na koniec maja 2025 r. w Polsce działało już 9814 ogólnodostępnych punktów ładowania. 33% z nich stanowiły szybkie ładowarki DC, a pozostałe 67% – wolniejsze stacje AC o mocy ≤22 kW.

Rozbudowa tej sieci, szczególnie w kontekście pojazdów ciężarowych, zyskuje na znaczeniu w świetle uruchomionych programów wsparcia dla branży transportowej.

Programy wsparcia – postęp i obawy

Prezes PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) Jakub Faryś podkreśla znaczenie dopłat dla pojazdów ciężarowych i infrastruktury ładowania:

To efekt wieloletnich zabiegów. Uruchomienie programu „NaszEauto” oraz dopłat do pojazdów ciężarowych daje realną szansę polskim przewoźnikom na konkurowanie na europejskim rynku.

Jednak nie wszystkie informacje napływające z administracji centralnej są równie optymistyczne. Jak zaznacza Jan Wiśniewski z PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności), pojawiły się zapowiedzi ograniczenia budżetu programu „NaszEauto”, co budzi niepokój branży.

Zabrakło konsultacji i analizy chłonności środków. Obserwujemy wzrost zainteresowania elektromobilnością i obawiamy się, iż redukcja finansowania mogłaby zahamować ten pozytywny trend.

PSNM deklaruje gotowość do dialogu z administracją i wspólnej oceny możliwości optymalnego wykorzystania dostępnych środków.

Zobacz również:
  • 4,78 mld zł z KPO na elektromobilność i OZE – nabór rusza od 26 maja
  • Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych

Źródło: PSNM

Idź do oryginalnego materiału