Z interpelacją w tej sprawie wystąpił radny Mateusz Rozmiarek.
- Zwracam się z interpelacją w sprawie powrotu do tzw. "starej" koncepcji Bramy Zachodniej, której założenia - mimo wcześniejszego społecznego sprzeciwu oraz licznych kontrowersji - prawdopodobnie ponownie są rozważane przez władze miasta - pisze radny w piśmie do prezydenta Poznania. - Z informacji otrzymanych od mieszkańców i na podstawie analizy dostępnych dokumentów wynika, iż projekt Bramy Zachodniej (w obecnej formie) jest nieaktualny, nie uwzględnia obecnych potrzeb lokalnej społeczności i wprost faworyzuje interesy deweloperów, a nie mieszkańców. Konsultacje społeczne, dotyczące tej inwestycji, zostały ogłoszone z terminem do 18 lipca - co budzi uzasadnione wątpliwości co do intencji władz, gdyż okres wakacyjny znacząco ogranicza możliwość udziału mieszkańców. Planowana koncepcja zakłada między innymi przeniesienie pętli tramwajowej z Ogrodów, co skutkować będzie zalaniem ruchem samochodowym i tranzytem osiedla Lotnictwa Polskiego, a także zajęciem obecnych, lokalnych miejsc parkingowych, które służą społeczności od lat - dodaje.
Rozmiarek zaapelował o zatrzymanie prac planistycznych dotyczących Bramy Zachodniej "do czasu rzetelnego, transparentnego i szeroko zakrojonego procesu konsultacji z mieszkańcami". Chce też, by przesunięto termin konsultacji, a także by strona społeczna mogła wziąć udział w audycie urbanistycznym i komunikacyjnym projektu.
Odpowiedzi radnemu udzieliła zastępca prezydenta Natalia Weremczuk. Podkreśla ona, iż dla terenu, na którym ma się znaleźć nowa pętla tramwajowo-autobusowa i parking Park & Ride obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Konkretnie chodzi o rejon skrzyżowania ulic Dąbrowskiego i Polskiej. W mpzp są informacje o pętli tramwajowej, dworcu autobusowym, zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej, zabudowie usługowej i handlowej. I w tej kwestii, zdaniem zastępcy prezydenta, kilka się zmienia. - Zmiana planów inwestycyjnych w zakresie węzła przesiadkowego, a w szczególności zmiana lokalizacji pętli i linii tramwajowej (z poziomu -1 na poziom 0) stanowi główny powód przystąpienia do opracowywania projektu planu - zauważa.
Weremczuk przypomina, iż w 2018 roku przystąpiono do sporządzenia mpzp dla tego terenu, następnie wypracowano propozycję i przeprowadzono konsultacje społeczne. - 5 marca 2019 r. rozpoczął się pierwszy etap konsultacji społecznych. W wyznaczonym terminie zebrano wnioski do projektu planu. w tej chwili jest on na wczesnym etapie procedury planistycznej. Sporządzając propozycję rozwiązań planistycznych i funkcjonalnych upubliczniono materiały oraz przekazano je jednostkom miejskim w celu zebrania opinii będących podstawą do zmian na kolejnych etapach procedury planistycznej.
Drugi etap konsultacji ruszył w czerwcu bieżącego roku i standardowy czas trwania konsultacji wydłużono z 14 do 22 dni, właśnie do 18 lipca. - Do 18 lipca br., w trakcie drugich konsultacji społecznych, wpłynęły liczne pisma od mieszkańców i jednostek miejskich. w tej chwili trwa rejestracja i analiza złożonych opinii, a następnie MPU przedstawi raport podsumowujący przebieg konsultacji społecznych. Raport oprócz podstawowych informacji, zawierać będzie również sprawozdanie ze spotkania inaugurującego drugi etap konsultacji społecznych, podsumowanie zebranych opinii oraz informacje dotyczące kolejnych etapów procedury planistycznej. Po wprowadzeniu zmian wynikających z uzyskanych opinii, projekt planu miejscowego zostanie przygotowany do opiniowania i uzgadniania (na tym etapie m.in. Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna oceni ustalenia projektu planu - w szczególności zaproponowaną formę i intensywność zabudowy), a następnie zostanie wyłożony do publicznego wglądu. Wówczas odbędzie się także dyskusja publiczna - czyli rozpoczęty zostanie kolejny etap konsultacji społecznych. Po zakończeniu etapu wyłożenia do publicznego wglądu zbierane będą uwagi do projektu planu.