Departament Edukacji
Najpierw było o walce Trumpa z edukacją. Pretekstem do medialnej nagonki i wyzywania prezydenta USA od nieuków i ciemniaków stała się likwidacja federalnego Departamentu Edukacji. Nikt nie chciał pamiętać, iż ED powstał stosunkowo niedawno w 1980 roku za prezydenta Cartera. Od tej pory budżet Departamentu rozrósł się prawie 20-krotnie do 268 mld dolarów, natomiast efekty edukacji są gorsze niż były wtedy. Przykład na podstawie odpowiedzi wyszukiwarki AI, czyli perplexity.ai.
1980
Oficjalne dane spisowe z lat 80. XX wieku wskazywały na niemal powszechną umiejętność czytania i pisania, przy wskaźnikach wynoszących u dorosłych około 97–99%. Liczby te opierały się na samoocenie i minimalnych standardach (np. ukończenie sześciu lat szkoły lub umiejętność napisania prostej wiadomości), co mogło maskować prawdziwy rozmiar analfabetyzmu funkcjonalnego.
Przesłuchania kongresowe i niezależne badania w połowie lat 80. XX wieku oszacowały, iż około 20% dorosłych Amerykanów było analfabetami funkcjonalnymi, niezdolnymi do czytania na poziomie niezbędnym do codziennego życia i zatrudnienia. Natomiast badanie znajomości języka angielskiego z 1982 r. wykazało, iż 13% dorosłych było analfabetami w języku angielskim.
2020
W 2019 r. Narodowe Centrum Statystyki Edukacyjnej poinformowało, iż 4,1% dorosłych Amerykanów miało umiejętności czytania i pisania poniżej poziomu 1, co oznaczało, iż byli analfabetami. Ostatnie szacunki sugerują, iż w 2022 r. 21% dorosłych Amerykanów było analfabetami, a 54% miało umiejętności czytania i pisania poniżej poziomu 6. klasy. Około 45 milionów dorosłych uważa się za analfabetów funkcjonalnych, czytających poniżej poziomu 5. klasy.
Czyli jak by nie mierzył, jest gorzej niż w czasach sprzed powołania tej niezbędnej instytucji.
Jeżeli ktoś ma wątpliwości, to powinien posłużyć się analogią do Unii Europejskiej. Tak jak w Europie edukacją zajmują się poszczególne państwa, tak w USA robią to władze stanowe. Czy rzeczywiście potrzebny jest w USA federalny urząd, a nam w Europie ogólnoeuropejskie Ministerstwo Edukacji z budżetem 250 miliardów rocznie?
Założę się, iż prędzej niż później europejscy władcy coś takiego wprowadzą i tak jak w USA nie wyniknie z tego nic dobrego. Poza dobrymi posadami oczywiście.
Harvard
Teraz znowu media mają używanie. Trump walczy z nauką i tłumi wolność naukową!
Jak to z tą wolnością naukową na Harvardzie było do tej pory, pisałem już wcześniej:

Wtedy skończyło się dymisją po pół roku urzędowania różnorodnej rektorki Claudine Gay za szereg plagiatów, ale podobno pozostała na uczelni. Pełniącym obowiązki rektora jest Alan M. Garber.
Próbują nam wmówić, iż list rządu Donalda Trumpa jest bezprecedensowym wtrącaniem się w autonomię uczelni. Agencja Associated Press pisze w tym stylu:
Administracja Trumpa znormalizowała nadzwyczajny krok wstrzymywania federalnych pieniędzy w celu wywarcia presji na główne instytucje akademickie, aby podporządkowały się programowi politycznemu prezydenta i wpłynęły na politykę kampusu.
W sprawie precedensu warto przypomnieć wielokrotne ingerencje administracji Obamy i Bidena, czyli na przykład listy „Dear Colleague” z 2011 i 2024 r. grożące wstrzymaniem finansowania federalnego, chyba iż wszystkie okręgi szkolne, koledże i uniwersytety zastosują się do nowej interpretacji Tytułu IX, w myśl której studenci i nauczyciele oskarżeni o molestowanie seksualne zostaną skazani na podstawie „przewagi dowodów” bez prawa do konfrontacji z oskarżycielem i bez przedstawienia im dowodów w celu umożliwienia obrony i zakwestionowania zarzutu.
Niewątpliwie było to wywarcie presji na instytucje edukacyjne, aby podporządkowały się programowi politycznemu prezydenta.
Można też zastanawiać się, dlaczego Harvard, a więc prywatna uczelnia pobierająca czesne i dysponująca własnym funduszem powierniczym w wysokości 53 miliardów dolarów w ogóle wyciąga łapę po pieniądze podatników z budżetu federalnego. Odrzuci te 2,2 miliarda dolarów rocznie i może rządzić się po swojemu. Oby jak najszybciej.
Może jednak na Harvard spłynie otrzeźwienie. Roczny budżet uniwersytetu to około 6,6 miliarda dolarów, więc federalne 2,2 miliardy stanowią istotny udział. Może nie być tak łatwo, gdyż dotychczas pomocni miliarderzy, Bill Gates, Soros, Rockefeller i inni niezbyt chętnie płacą własnymi pieniędzmi, a takie federalne źródła przebudzonych grantów jak USAID, z których obficie korzystali, nagle wyschły.
P.O. Rektor Harvardu, Alan Garber twierdzi, iż rząd federalny prezydenta Trumpa rzekomo próbuje uczelni narzucać: czego może uczyć, kogo może przyjmować i zatrudniać oraz jakie obszary studiów może realizować. Za nim te bzdety powtarzają wyloty medialne także w Polsce, więc dobrze jest znać treść listu, by samodzielnie ocenić, w jakim stopniu akademickie gadanie i demonstrowane obficie święte oburzenie mają jakikolwiek związek z rzeczywistością.
Nie powinniśmy opierać się na opiniach innych, zatem przytaczam poniżej obszerne fragmenty listu i odnośniki do oryginału, aby każdy mógł sam ocenić, jak bardzo godzi on w wolność naukową. W mojej ocenie są to stosunkowo rozsądne wymagania, a ich wprowadzenie pozwoliłoby uczelni przywrócić dawną świetność, a choćby zwykły zdrowy rozum.
Cytuję tylko fragmenty, gdyż list ma pięć stron, ale na podstawie zaprezentowanej tutaj części można bardziej świadomie wyrobić sobie opinię, niż słuchając święcie oburzonego bajdurzenia wylotów medialnych takich jak TVN.
Całość listu jest dostępna na stronie Harvardu:
Pobrałem go i jest dostępny również tutaj:
Dodatkowo też zamieszczam odnośniki do odpowiedzi władz Uniwersytetu, ale nie cytuję jej. Z nieznanego powodu pod odpowiedzią nie podpisał się adresat rządowego listu, czyli Alan M. Garber.
Dr. Alan M. Garber President Harvard University
Office of the President Massachusetts Hall Cambridge, MA 02138
Dear Dr. Garber:
Stany Zjednoczone zainwestowały w działalność Uniwersytetu Harvarda ze względu na wartość odkryć naukowych i doskonałości akademickiej dla kraju. Jednakże taka inwestycja nie jest bezwarunkowa. Zależy od przestrzegania przez Harvard federalnych praw obywatelskich i ma sens tylko wtedy, gdy Harvard promuje środowisko wytwarzające intelektualną kreatywność i naukowy rygor, które są sprzeczne z ideologicznym przejęciem.
W ostatnich latach Harvard nie sprostał warunkom intelektualnym i praw obywatelskich, które uzasadniają inwestycje federalne. Doceniamy jednak wyrażenie przez Ciebie zaangażowania w naprawę tych zaniedbań i witamy Twoją współpracę w wywiązywaniu się przez uniwersytet z danego słowa. Dlatego przedstawiamy poniższe postanowienia jako zasady i podstawę umowy, która utrzyma relacje finansowe Harvardu z rządem federalnym.
Jeśli zostanie to zaakceptowane przez Harvard, niniejszy dokument będzie stanowić podstawę umowy, którą strony będą w dobrej wierze przekształcać w bardziej kompleksową, wiążącą umowę ugody. Niniejszy list zawiera i zastępuje warunki wcześniejszego listu rządu federalnego z 3 kwietnia 2025 r.
Reformy zarządzania i przywództwa.
Do sierpnia 2025 r. Harvard musi przeprowadzić istotną reformę zarządzania i restrukturyzację, aby umożliwić wprowadzenie znaczących zmian zgodnych z niniejszym listem, w tym: promowanie jasnych linii autorytetu i odpowiedzialności; wzmocnienie pozycji profesorów i starszego kierownictwa, a spośród profesorów i starszego kierownictwa wyłącznie tych najbardziej oddanych misji naukowej Uniwersytetu i zaangażowanych w zmiany wskazane w niniejszym liście; ograniczenie władzy studentów i pracowników naukowych bez stałego zatrudnienia; ograniczenie władzy pracowników naukowych (zarówno stałych, jak i bez stałego zatrudnienia) i administratorów bardziej zaangażowanych w aktywizm niż w pracę; ograniczenie form rozdęcia, duplikacji lub decentralizacji zarządzania, które utrudniają możliwość przeprowadzenia reform wskazanych w niniejszym liście.
Reforma zatrudniania na podstawie zasług.
Do sierpnia 2025 r. Uniwersytet musi przyjąć i wdrożyć politykę zatrudniania na podstawie zasług oraz zaprzestać wszelkich preferencji opartych na rasie, kolorze skóry, religii, płci lub pochodzeniu narodowym w całym procesie zatrudniania, awansowania, wynagradzania i powiązanych praktykach wśród kadry, personelu i kierownictwa. Takie przyjęcie i wdrożenie musi być trwałe i wykazane poprzez zmiany strukturalne i personalne. Wszyscy obecni i przyszli pracownicy wydziału zostaną sprawdzeni pod kątem plagiatu, a polityka Harvardu dotycząca plagiatu będzie konsekwentnie egzekwowana. Wszystkie dane dotyczące zatrudnienia i powiązane dane zostaną udostępnione rządowi federalnemu i poddane kompleksowemu audytowi przez rząd federalny w okresie wdrażania reform, co najmniej do końca 2028 r.
Reforma rekrutacji opartej na zasługach.
Do sierpnia 2025 r. Uniwersytet musi przyjąć i wdrożyć politykę rekrutacji opartą na zasługach oraz zaprzestać wszelkich preferencji opartych na rasie, kolorze skóry, pochodzeniu narodowym lub ich substytutach w całym programie studiów licencjackich, każdym programie studiów magisterskich z osobna, w każdej ze swoich szkół zawodowych i innych programach. Takie przyjęcie i wdrożenie musi być trwałe i wykazane poprzez zmiany strukturalne i kadrowe. Wszystkie dane dotyczące rekrutacji zostaną udostępnione rządowi federalnemu i poddane kompleksowemu audytowi przez rząd federalny — a nieindywidualizowane, statystyczne informacje dotyczące rekrutacji zostaną udostępnione opinii publicznej, w tym informacje o odrzuconych i przyjętych studentach podzielone według rasy, koloru skóry, pochodzenia narodowego, średniej ocen i wyników w testach standaryzowanych — w okresie wdrażania reform, co najmniej do końca 2028 r. W tym samym okresie dziekan ds. rekrutacji dla wszystkich programu lub szkoły musi podpisać publiczne oświadczenie po każdym cyklu rekrutacji, potwierdzające, iż te zasady zostały utrzymane.
[..]
Zaprzestanie DEI.
Uniwersytet musi natychmiast zamknąć wszystkie programy, biura, komitety, stanowiska i inicjatywy dotyczące różnorodności, równości i integracji (DEI), niezależnie od nazwy, i zaprzestać wszystkich polityk opartych na DEI, w tym polityk dyscyplinarnych lub kontroli wypowiedzi opartych na DEI, niezależnie od nazwy; wykazać, iż zrobił to w sposób satysfakcjonujący dla rządu federalnego; i wykazać w sposób satysfakcjonujący dla rządu federalnego, iż te reformy są trwałe i skuteczne dzięki zmianom strukturalnym i personalnym. Do sierpnia 2025 r. uniwersytet musi przedstawić rządowi raport — poświadczony za dokładność — potwierdzający te reformy.
[…]
Przejrzystość i monitorowanie.
Uniwersytet wprowadzi zmiany organizacyjne, aby zapewnić pełną przejrzystość i współpracę ze wszystkimi federalnymi organami regulacyjnymi. Najpóźniej do 30 czerwca 2025 r. oraz co kwartał w okresie wdrażania reform, co nastąpi co najmniej do końca 2028 r., Uniwersytet przedstawi rządowi federalnemu raport — poświadczony za dokładność — dokumentujący postępy we wdrażaniu reform szczegółowo opisanych w niniejszym piśmie. Uniwersytet musi również, zgodnie z oczekiwaniami rządu federalnego, ujawnić źródło i cel wszystkich funduszy zagranicznych; współpracować z rządem federalnym w zakresie audytu śledczego źródeł i zastosowań finansowania zagranicznego, w tym sposobu wykorzystania tych pieniędzy przez Harvard, jego agentów oraz, w miarę możliwości, osoby trzecie działające na terenie kampusu Harvardu; zgłaszać wszystkie żądane informacje dotyczące imigracji i powiązane informacje do Departamentu Bezpieczeństwa Krajowego Stanów Zjednoczonych; oraz przestrzegać wszystkich wymagań dotyczących systemu SEVIS.
Oczekujemy Państwa natychmiastowej współpracy przy wdrażaniu tych kluczowych reform, które umożliwią Harvardowi powrót do pierwotnej misji innowacyjnych badań i doskonałości akademickiej.
Dziękuję za czytanie Substacka Jacka! Subskrybuj za darmo, aby otrzymywać nowe posty i wspierać moją pracę.
Roczny budżet i źródła finansowania Harvardu
Jest to bardzo skomplikowane zagadnienie i jego rzetelne zbadanie wymagałoby lat studiów. Na przykład w poniższym zestawieniu gdzieś całkiem ukryło się federalne finansowanie w wysokości 2,2 mld $. Jest niewidoczne, rozmyte wśród różnych grantów itp.
Całkowity roczny budżet Uniwersytetu Harvarda na rok fiskalny 2024 wyniósł około 6,5 miliarda dolarów przychodów operacyjnych i 6,4 miliarda dolarów wydatków operacyjnych. Przychody operacyjne uniwersytetu wzrosły o 6% w porównaniu z poprzednim rokiem, co wynikało ze zróżnicowanych źródeł dochodu, takich jak dystrybucje funduszy powierniczych, czesne, granty badawcze i filantropia. Wydatki wzrosły o 9%, co odzwierciedla inwestycje w kadrę, personel, infrastrukturę i technologię.
Na pytanie o źródła finansowania Harvardu perplexity.ai daje taką listę:
Główne źródła finansowania Uniwersytetu Harvarda są zróżnicowane i obejmują następujące najważniejsze elementy:
Dochód z funduszu powierniczego: Fundusz powierniczy Harvardu jest największym źródłem dochodu, zapewniając około 37% całkowitych przychodów operacyjnych uniwersytetu w roku fiskalnym 2024. Fundusz powierniczy, wyceniany na ponad 50 miliardów dolarów, składa się z ponad 14 000 funduszy, z których większość jest ograniczona przez darczyńców do określonych programów, wydziałów lub celów, takich jak stypendia i profesury. Około 20-30% funduszy powierniczych jest nieograniczonych i wspiera ogólne wydatki operacyjne i inicjatywy strategiczne.
Filantropia (prezenty i darowizny): Prezenty od absolwentów, rodziców i innych darczyńców w znacznym stopniu przyczyniają się do dochodów Harvardu. W roku fiskalnym 2022 filantropia stanowiła około 45% całkowitych przychodów, w tym zarówno składki na fundusz powierniczy, jak i prezenty na bieżące cele. Harvard otrzymuje szeroki zakres darowizn, przy czym wiele darowizn wynosi średnio około 155 USD na darczyńcę.
Przychody z edukacji (czesne i opłaty): Czesne i opłaty od studentów ubiegających się o stopień naukowy i programów kształcenia ustawicznego stanowią około 21% przychodów operacyjnych Harvardu. Obejmuje to czesne za studia licencjackie, magisterskie i zawodowe.
Sponsorowane granty badawcze: Federalne i niefederalne finansowanie badań stanowi około 16-17% przychodów Harvardu. Znaczna część federalnego finansowania badań pochodzi z Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej, w szczególności z Narodowych Instytutów Zdrowia (NIH), które przekazały 488 milionów USD w roku fiskalnym 2024. Granty badawcze wspierają pensje pracowników naukowych, laboratoria i projekty naukowe w wielu szkołach Harvardu.
Inne źródła: Dodatkowe strumienie przychodów, w tym publikacje i inne różne dochody, stanowią około 17-18% całkowitych przychodów uniwersytetu.
Podsumowując, finansowanie Harvardu pochodzi przede wszystkim z dużego funduszu powierniczego, darowizn, czesnego i opłat, a także sponsorowanych grantów badawczych. Fundusz powierniczy odgrywa kluczową rolę w likwidowaniu luk między tymi źródłami dochodu a kosztami operacyjnymi uniwersytetu.
Darczyńcy, czyli pieniądze bez grantów
Próbowałem znaleźć głównych darczyńców Harvardu, ale ścieżki są zagmatwane. Wyszukiwarka AI, czyli perplexity.ai daje taką listę:
Oto lista największych darczyńców Uniwersytetu Harvarda na podstawie ostatnich i znaczących wpłat:
David E. Goel i Stacey L. Goel: Przekazali 100 milionów dolarów na sfinansowanie centrum badań i występów artystycznych na nowym kampusie Harvardu w Allston.
Kenneth C. Griffin: Założyciel i dyrektor generalny Citadel, przekazał 50 milionów dolarów w 2020 r., a wcześniej przekazał 150 milionów dolarów w 2014 r., z czego 125 milionów dolarów przeznaczono na biuro pomocy finansowej uczelni, które zostało przemianowane na jego cześć.
Fundacja Billa i Melindy Gates: Przekazała co najmniej 50 milionów dolarów na wsparcie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i badań nad zdrowiem publicznym w T.H. Chan School of Public Health i Harvard Medical School.
Spadek Davida E. Rockefellera: Przekazał 50 milionów dolarów; Rockefeller był bankierem i wnukiem założyciela Standard Oil Johna D. Rockefellera.
Chan Zuckerberg Initiative (Mark Zuckerberg i Priscilla Chan): zadeklarowali 519 milionów dolarów na uruchomienie i wsparcie Kempner Institute for the Study of Natural and Artificial Intelligence na Harvardzie.
Morningside Foundation: powiernictwo rodzinne Geralda L. i Ronniego C. Chanów, zadeklarowało 350 milionów dolarów na rzecz School of Public Health w 2014 roku.
Lakshmi N. Mittal i rodzina: przekazali 25 milionów dolarów, w tym darowiznę na utworzenie funduszu powierniczego dla Harvard’s South Asia Institute, który został przemianowany na jego cześć.
Michael Bloomberg / Bloomberg Philanthropies: przekazali co najmniej 10 milionów dolarów; Bloomberg jest głównym filantropem i byłym burmistrzem Nowego Jorku.
Rząd Zjednoczonych Emiratów Arabskich: przekazali co najmniej 10 milionów dolarów, finansując inicjatywy takie jak Emirates Leadership Institute w Harvard Kennedy School.
John Templeton Foundation: przekazali co najmniej 10 milionów dolarów, chociaż spotkali się z krytyką za finansowanie badań łączących religię i naukę.
Ci darczyńcy przekazali jedne z największych i najbardziej znaczących darowizn na rzecz Uniwersytetu Harvarda w ostatnich latach, wspierając szeroki zakres inicjatyw akademickich, badawczych i w zakresie zdrowia publicznego.
Dziękuję za czytanie Substacka Jacka! Subskrybuj za darmo, aby otrzymywać nowe posty i wspierać moją pracę.