Czy zamkną most w Milówce? To byłaby katastrofa! ZDJĘCIA

6 godzin temu

Pojawiła się groźba, iż od września może zostać zamknięty most na Sole, w ciągu ulicy Grunwaldzkiej w Milówce! Powodem jest fatalny stan techniczny. Przejeżdża po nim dziennie kilkaset tirów jadących na Słowację i południe Europy.

Problem ciągnie się już od 20 lat! Jego przebudowa rozpoczęła się w czerwcu 2005 r. i trwała około półtora roku. Od początku zgłaszano uwagi do wykonania. Potwierdziło się to dość szybko, gdy trzeba było poprawiać jezdnię na moście w kierunku Kamesznicy i Zwardonia. Nie brakowało innych licznych poprawek. A były to lata, gdy przez Zwardoń mogły jeździć ciężarówki jedynie o tonażu do 7,5 tony.

Od czerwca 2017 roku Słowacy po swojej stronie oddali do użytku do granicy ze Zwardoniem 15-kilometrowy odcinek autostrady D3 z jedną jezdnią, która umożliwiła przejazd tirów bez ograniczenia tonażowego. Przez Zwardoń ruszyły tabuny tirów, a tym samym i przez most na ul. Grunwaldzkiej w Milówce. Jego stan zaczął się gwałtownie pogarszać. Na alarm bili ówczesny wójt gminy Milówka Robert Piętka i sołtys Lalik Dariusz Kocierz. Samorządowcy z Milówki poprosili Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Żywcu o sprawdzenie stanu technicznego mostu. Inspektorzy nakazali to uczynić Starostwu Powiatowemu w Żywcu. Powiatowy Zarząd Dróg w Żywcu zlecił wykonanie wstępnej ekspertyzy technicznej.

Problem ciągnie się od dwóch dekad

„W latach 2005-2006 podczas remontu, który prowadziła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, most przebudowano na tzw. obciążenie użytkowe klasy B, czyli do 40 ton. O bezpieczeństwie mostu decyduje przyczepność taśm węglowych, które przyczepione są do spodu dźwigarów łukowych” – stwierdzono m.in. w ekspertyzie.

Kilka miesięcy później kolejna ekspertyza wykazała, iż „z uwagi na zły stan techniczny przyczółków i bardzo zły stan łuków w strefie przegubu środkowego, w tzw. kluczu, należy założyć, iż obiekt ten powinien być w najbliższym okresie przebudowany”.

Tymczasem powoli zbliżał się termin rozpoczęcia budowy odcinka ekspresówki tzw. obejścia Węgierskiej Górki. W marcu 2020 r. firma Mirbud podpisała umowę ze Starostwem Powiatowym w Żywcu na korzystanie z mostu przy budowie ekspresówki. Zakładano, iż inwestycja zakończy się 10 sierpnia 2023 roku. Jak wiemy tak się nie stało i budowa obejścia Węgierskiej Górki przez cały czas trwa, a zakończenie prac planuje się w tej chwili na 20 października 2025 roku. Z powodu zastrzeżeń co do stanu mostu firma Mirbud przeprowadziła na początku kwietnia 2020 r. próbę obciążeniową i przygotowała własną ekspertyzę. Most próby nie przeszedł. Z tego powodu trzeba było ograniczyć jego nośność i wprowadzić ruch wahadłowy pojazdów sterowany dzięki sygnalizacji świetlnej. Zlecono remont i wzmocnienie łuków. Po zakończeniu remontu w sierpniu 2020 r. wykonano ekspertyzę, z której wynikało, iż most ze względu na swój stan techniczny należy przebudować w okresie do pięciu lat, czyli do końca sierpnia 2025 roku…

W korespondencji skierowanej 31 lipca z PZD Żywiec do Urzędu Gminy Milówka czytamy, iż „realizacja budowy ekspresówki bardzo rozciągła się w czasie, skutecznie blokując wykonanie przebudowy, ponadto zawarta umowa z wykonawcami w żaden sposób nie została zerwana bądź aneksowana. W zakresie korzystania z odcinka drogi powiatowej PZD Żywiec zwrócił się do firmy Mirbud o przekazanie ekspertyzy określającej warunki dalszego eksploatowania obiektu. Brak przedmiotowej ekspertyzy powoduje, iż ruch po moście możliwy jest jedynie do końca sierpnia” – stwierdzono w piśmie PZD Żywiec.
To oznacza, iż 1 września most musiałby zostać zamknięty! W tej sprawie zwróciliśmy się do Starostwa Powiatowego w Żywcu, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz firmy Mirbud.

Mirbud i GDDKiA: umowy wykonane, odpowiedzialność po stronie PZD

Paweł Bruger, dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej w firmie Mirbud. – Na podstawie podpisanej w 2020 roku umowy firma wykonała ekspertyzę i dokonała niezbędnych wzmocnień mostu przy ul. Grunwaldzkiej w Milówce. Zgodnie z zapisami umowy most miał być użytkowany również na potrzeby dojazdu na teren budowy w terminie do końca sierpnia 2025 roku. Zgodnie z obowiązującą umową przekazaliśmy do PZD Żywiec informację o zaprzestaniu korzystania z mostu z dniem 31 sierpnia tego roku. Umowa zatem dopełnia się z dniem 31 sierpnia. Żadnych dodatkowych czynności z tym związanych spółka Mirbud nie przewiduje.

Jeszcze końcem lipca GDDKiA przesłała pismo do PZD Żywiec, iż uznaje ona, iż firma Mirbud wywiązała się ze swoich zobowiązań wobec starostwa i tym samym PZD Żywiec. – Wykonawca przedłożył wszystkie wymagane dokumenty, w tym protokół okresowej pięcioletniej kontroli z przeglądu obiektu mostowego oraz cykliczny monitoring z pomiarów geodezyjnych. Biorąc pod uwagę aktualne zaawansowanie robót, planowany termin zakończenia inwestycji na 20 października 2025 roku oraz deklarację wykonawcy o braku zamiaru wznawiania transportu technologicznego na drodze powiatowej, w tym na moście w ciągu ul. Grunwaldzkiej, wyrażamy przekonanie, iż powyższe pozwoli PZD Żywiec na użytkowanie mostu na potrzeby ruchu publicznego – stwierdził Zbigniew Szweda, zastępca dyrektora ds. inwestycji w katowickim oddziale GDDKiA.

Co dalej? Objazdy i ograniczenia

Przewodniczący Rady Gminy Milówka i sołtys Lalik Dariusz Kocierz nie ukrywa, iż sprawa jest poważna. – Dzisiaj mamy taki stan, iż gołym okiem widać jak jezdnia na moście jest pofałdowana, co oznacza, iż coś jest nie tak. A od spodu most wygląda przerażająco, bo nie dość, iż się dosłownie sypie przy filarach, to jest tam coraz więcej pęknięć! – alarmuje Dariusz Kocierz.

Czy więc od 1 września dojdzie do zamknięcia mostu na Sole w Milówce? Czy w takim przypadku cały ruch tranzytowy w kierunku Zwardonia i Słowacji zostanie przekierowany przez Rajczę, Rycerkę Dolną, Sól i Sól Kiczorę do ekspresówki w Lalikach? Czy wtedy wprowadzone zostanie ograniczenie dla ciężarówek do 15 ton lub mniej? Czy część mieszkańców Milówki oraz Kamesznicy, Szarego i Lalik czeka objazd do Żywca przez Sól Kiczorę i Rajczę (ewentualnie przez Nieledwię)?

Starostwo Powiatowe w Żywcu podkreśla, iż gdy w marcu 2020 r. podpisywano umowę z firmą Mirbud, termin zakończenia budowy obejścia Węgierskiej Górki wyznaczono na 10 sierpnia 2023 roku.

– Czas był zatem krótszy i pozostawiał PZD Żywiec dwa lata na dokonanie przebudowy. W tym czasie PZD Żywiec wykonał projekt rozbiórki i budowy nowego mostu z wydaną 19 września 2023 r zgodą na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zgodnie z kosztorysem inwestorskim szacunkowy koszt budowy nowego mostu to prawie 24 mln zł. Z wykonanego w sierpniu 2020 roku raportu z próbnego obciążenia wynikało, iż obiekt należało przebudować w okresie pięciu lat. Brak wykonanej przebudowy skutkuje koniecznością użytkowania istniejącego obiektu i dlatego warunkiem dalszego bezpiecznego użytkowania powinna być ekspertyza, która określałaby sposób korzystania z mostu do czasu jego przebudowy. W związku z zawartym porozumieniem PZD Żywiec zwracał się do firmy Mirbud 29 lutego 2024 r. oraz 23 kwietnia i 14 lipca tego roku z prośbą o przesłanie ekspertyzy mostu, która będzie zawierać określenie warunków jego dalszego użytkowania po sierpniu tego roku oraz opisywać aktualny stan techniczny obiektu. Konieczność wykonania ekspertyzy potwierdza też wykonany na zlecenie firmy Mirbud przegląd mostu z 16 maja tego roku. Wskazano na niedostateczny stan techniczny wykazujący uszkodzenia obniżające jego przydatność, ale zaznaczono, iż jest to możliwe do naprawy. W protokole z okresowej kontroli stanu technicznego nie wykazano bezpośrednich uszkodzeń grożących katastrofą budowlaną. Zaznaczono jednak, iż z uwagi na zły stan techniczny przyczółków i ubytki betonu w okolicy środkowego przegubu, w kluczu łuku i rysy na przyczółkach od strony wody górnej, obiekt należy przebudować zgodnie z dokumentacją. Wskazano, iż z powodu niewykonania przebudowy mostu we wskazanym terminie należy wykonać ekspertyzę określającą warunki jego dalszego bezpiecznego użytkowania. Zaznaczono awaryjny i niezwłoczny tryb wykonania wspomnianej ekspertyzy do czego zobowiązana była firma Mirbud. PZD Żywiec zwrócił się w temacie mostu także i do GDDKiA o podjęcie działań w związku z brakiem ekspertyzy. Niestety nie przyniosło to oczekiwanego rezultatu. w tej chwili mamy taką sytuację, iż most nie został przebudowany, a ekspertyzy brak! Dlatego PZD Żywiec zmuszony jest do podjęcia kroków zmierzających do bezpiecznego użytkowania mostu i zleca wykonanie projektu zmiany organizacji ruchu na nim z uwzględnieniem ograniczenia tonażu – zaznacza żywieckie starostwo.

W najbliższych dniach wrócimy do tematu i podamy najważniejsze informacje dotyczące objazdów oraz ograniczeń.

ZDJĘCIA: Paweł Szczotka

Idź do oryginalnego materiału